Super, je ademhaling als medicatie

 Meer energie door alleen maar te ademen!

Ademhalen, dat doe je eigenlijk zonder erbij na te denken. Het gaat gewoon vanzelf. Alleen als je de laatste trein moet halen, dan merk je hoe je buiten adem bent. Ik in ieder geval wel 😉. Toch, dagelijks stilstaan bij je ademhaling kan je veel voordelen opleveren! Denk bijvoorbeeld aan een rustige geest en meer energie. Door bewust te gaan ademen zit je direct beter in je vel.

Heb jij altijd haast of ben je superzen?

Ben jij superzen of ben jij zo iemand die het altijd druk heeft? Hoe jij je leven ook leidt; je ademhaling vertelt precies hoe je er nu voor staat. Er is een simpele oefening waarmee duidelijk wordt hoe je ademhaling op dit moment is. Het kost je maar 1 minuut. Doe je mee?

 Pak eerst pen, papier en je mobiel. Ja, bij deze oefening mag je zelfs een mobiel gebruiken. Zet de timer op 1 minuut. Op het papier ga je nu boogjes tekenen. Bij een inademing een boogje omhoog en bij een uitademing boogje omlaag. Niet smokkelen door langzaam te gaan ademen 😉. Teken gewoon hoe je ademhaling op dit moment is. Kijk, zo ziet het er dan uit:

Klaar? Ga rechtop zitten en zet je timer aan.

Na 1 minuut tel je het aantal opgaande boogjes. Hoeveel heb jij er? Normaal is bij rust tussen de 6 en 8 boogjes. Bij 6 boogjes ben je superzen. Tussen de 10 tot 18 boogjes ben je aan het wandelen. Heb je boven de 18 boogjes, dan ben je aan het rennen terwijl je nu toch echt op je stoel zit.

Oke, we gaan nog een stap verder met de oefening

Zet nu je timer op 3 minuten en teken nu opnieuw je ademhaling. Doe dit op drie verschillende  momenten van de dag. Het levert je meer rust in je hoofd op. Probeer maar eens om tijdens het tekenen van je ademhaling aan je boodschappenlijstje te denken 😉. Hou deze oefening een week vol, daarna gaan we nog een stap verder.

Na deze week wacht je na iedere uitademing even met inademen. Wacht niet te lang met inademen, want het is niet de bedoeling dat je in ademnood komt. Ook deze oefening hou je een week vol. Makkie toch!

Als laatste ga je een week in gedachte je ademhaling tekenen. Dus je ademt in (…boogje omhoog), je ademt uit (…boogje omlaag), even wachten, en zo ga je 3 minuten door. Door in gedachten de boogjes te tekenen ontstaat er meteen een rustige ademhaling.

 Aandacht voor je ademhaling in de herfst

Je merkt aan alles dat de natuur een rustperiode ingaat. Het moet zijn krachten sparen om de winter door te komen. De bladeren vallen en de dagen worden korter. Ook voor ons is deze periode belangrijk om onze krachten te sparen. We hebben onze energie hard nodig om ons te verdedigen tegen virussen.

Wist je dat volgens de Chinese leer je longen, en dus ook je ademhaling,  bij de herfst horen? De longen zorgen niet alleen tijdens de ademhaling voor energie (Qi), maar het zorgt ook voor de afweer (WeiQi). Oftewel het zorgt ervoor dat virussen buiten de deur blijven. Je longen moeten dan wel sterk genoeg zijn om die deur gesloten te houden. Een goede “training” voor je longen is een bewuste ademhaling met de boogjes.

ADEM IN                            ADEM UIT

 

 

 

 

 

 

 

Een reactie plaatsen