Heb jij ook een haat-liefde verhouding met je bed?

Geniet jij ook zo van het warme weer? Tot lekker laat buiten zijn, luisteren naar de stilte. De zon zakt achter de horizon. Je weet dat het tijd is om naar bed te gaan. Morgen gaat je wekker alweer vroeg af. Maar ja, je zit zo lekker! Hup verstandig zijn, toch naar bed! Morgen weer een nieuwe dag.

Lig je eindelijk in je bed en dan klaarwakker!

Tandenpoetsen, nachtcrème op je gezicht. Héérlijk voelt je bed aan. Eindelijk slapen………maar dan, klaarwakker! Alle uren op je wekker zie je voorbij komen. Gek word je ervan. Want je weet dat je morgen weer vroeg op moet. Je bent moe en wilt slapen. Alleen zijn je hersenen nog niet in slaapstand. Er spoken nog allerlei gedachtes door je hoofd. Je kent het wel. Plopt er opeens weer een gedachte op dat je morgen écht de tandarts moet bellen. Niet vergeten want je bent al een jaar niet meer geweest. O ja, die afspraak met je vriendin moet nog verzet worden. En zo ben je ineens weer een uur verder. Zucht! 

Wist jij ……..

  • dat de zomer, volgens de Traditionele Chinese Geneeswijze, hoort bij het element Vuur?  Vuur zorgt ervoor dat je in actie komt. Dat je vol temperament en met geestdrift (je Shen zoals ze in China zeggen) je taken uitvoert. Hoe warmer het wordt, hoe temperamentvoller je wordt. Kijk maar naar de mensen in warme landen. Hoe vaak lijkt het niet dat zij ruzie met elkaar maken. En in plaats dat je Shen  ’s avonds gaat slapen, gaat het met je aan de haal. Je slaap onrustiger en je bent vaker wakker.
  • dat je ‘s nachts rustige en actieve slaapperiodes doormaakt? In de rustige slaapfase herstelt je lichaam zich en krijg je weer energie voor de volgende dag. In de actieve slaapfase zijn je hersenen zeer actief met dromen en het verwerken van informatie.

Help! Je ziet elk uur voorbij komen op je wekker

Tsja, dan lig je dus klaarwakker in je bed. En dat terwijl je alle tips die je kent om rustiger in te slapen hebt gedaan:

  • Je hebt je hond of partner (of allebei 😉 ) mee naar buiten genomen voor een ommetje, dit werkt ontspannend.
  • Je hebt elke avond een vast ritueel voordat je in je bed stapt. Zo weten je hersenen: tijd om te gaan slapen.
  • Je kijkt niet meer tot laat naar Netflix. En nee, zelfs Instagram en Facebook check je niet meer!
  • Je slaapkamer is lekker koel. En zelf heb je nog even een verfrissende douche genomen. Brrr, wel koud maar na een warme dag duik je afgekoeld je bed in.

Je hebt je best gedaan. Maar soms lukt het slapen gewoon even niet. Heel veel mensen hebben hier last van. Blijf dan rustig liggen in je bed. Ik hoor het mijn moeder nog steeds zeggen als ik niet kan slapen “slaap je niet, dan rust je toch”. Dit klopt echt! Vertel jezelf dat je al aan het slapen bent. Een positieve gedachte heeft invloed op jouw slaap. Gaan je gedachtes met je aan de haal? Ga dan even je bed uit. Schrijf op wat je echt niet moet vergeten. Een bezoekje aan het toilet en een slokje water kan ook al wonderen doen.

Denk je misschien: ‘Leuk Petra, maar dit weet ik allemaal wel! Ik slaap al jaren slecht en dit gaat me niet helpen…’ Geen nood! Mijn volgende blog is speciaal voor de chronisch slechte slapers. Zodat ook jullie weer beter slapen.

Delen met je netwerk?

Een reactie plaatsen